Social media: van revolutie naar evolutie

Content marketing is helemaal in. We moeten er in deze regio nog even aan wennen, maar elders in het land is men al lang om. Met name grote bedrijven als Coca Cola, Red Bull en KLM doen al niet anders meer. En wat te denken van verzekeraar Centraal Beheer of de bouwmarkt Praxis. Content marketing is bij dat soort grote bedrijven al helemaal geïntegreerd in het algemene marketingbeleid. De meeste content verspreidt zich via social media.

social media in nederland - van revolutie naar evolutie

Van revolutie naar evolutie

De social media revolutie heeft plaats gemaakt voor evolutie. Bijna iedereen in Nederland heeft wel een social media netwerk uitgekozen om online te communiceren. Waar de een het bescheiden en professioneel doet via LinkedIn, zet de andere zijn maaltijd op Twitter, Vine en Facebook. En met de smartphone in de hand is het nog nooit zo makkelijk geweest. We kunnen er bijna niet meer aan ontkomen.

Irritante like & win-acties en Twitter-moeheid

Toch lijkt er een soort schifting plaats te vinden. Op Facebook worden we doodgegooid met like & win-acties. Behoorlijk irritant. Tegelijkertijd wordt de ene na de andere advertentie ons onder ogen gedrukt. Eigen schuld, we vertellen immers zelf aan Facebook wat wij allemaal leuk vinden. Op Twitter zijn we ook aardig aan het filteren. We maken meer en meer onze nieuwstijdlijn met de tweets die we echt interessant vinden. Dat betekent dat we momenteel afscheid nemen van de Twitteraars die niks meer toevoegen aan onze interesse. Mensen die helemaal Twitter-moe zijn, maken vandaag de dag hun online magazine met Flipboard.

Ondertussen wordt er op basis van interesse ook steeds meer en meer een schifting gemaakt in de social media netwerken waartoe we graag willen behoren. Jongeren verlaten en masse Facebook en gaan verder op het kleine broertje Instagram. Ook Tumblr is razend populair onder jongeren. Mensen met oog voor plaatjes profileren hun interesses weer op Pinterest. Er komen dus steeds meer doelgroepjes die zich hebben verspreid over diverse sociale netwerken.

Een doelgroep worden doelgroepjes op diverse social media

Wat iedereen on- en offline kenmerkt, is dat iedereen verschillend is. En zo wil men ook benaderd worden. Dat vergt een gedegen onderzoek naar de online locaties van je doelgroep. Want waar zitten ze precies? Hoe laat zijn ze vaak actief? Over welk onderwerp zijn ze het best benaderbaar? Wat zijn hun behoeftes? Wie veel vragen stelt, komt tot steeds betere inzichten. Die ene doelgroep van vroeger bestaat niet meer, we moeten ons nu specifieker richten op meerdere doelgroepjes met meerdere interesses.

Waar zit jouw online doelgroep?

Om dat allemaal scherp te krijgen, moet je nu dus flink aan de slag. Online zoeken naar jouw doelgroepen en heel helder krijgen wat hun behoeftes zijn. Dat doe je door goed te observeren, maar ook door actief deel te nemen aan de online gesprekken. Ook jij mag dingen vragen en het antwoord krijg je nota bene van je eigen potentiële klant. Kansen dus om het heel goed te doen bij de mensen die sympathiseren met jouw product of dienst.

Eerste hulp bij Social Media Marketing: Freezer Media

Dat is dus content marketing. De juiste dingen zeggen aan de juiste doelgroep op het juiste moment via het juiste (social) mediakanaal. En dat is nog niet zo makkelijk gezegd als gedaan. Daarom vragen veel bedrijven hulp bij mensen zoals wij: Freezer Media. Want wij helpen graag jouw bedrijf of organisatie op weg in de wereld van social media marketing.

Wil je ook een goede social media connectie met jouw doelgroep? Mail of bel ons: 06-38 57 08 38

Deze infographic is samengesteld door Yellow Lemon Tree op basis van onderzoeksgegevens van o.a. Marketingfacts, ComScore en SocialBakers.com.