Social Media Marketing & Communicatie

Social Media Marketing maakt het mogelijk om goedkoop en effectief te communiceren met je doelgroep.

De huidige technologie waarvan Social Media websites gebruik maken, maakt het voor bedrijven en individuen mogelijk om goedkoop en effectief te communiceren met elkaar, zijn doelgroep en met grote groepen mensen. Het wordt voor organisaties steeds  belangrijker om hier goed mee om te gaan want het biedt niet alleen kansen. Er zijn ook risico’s.

Het gebruik van Social Media speelt een steeds grotere rol en deze activiteiten zijn nauw verweven met de Marketing en Communicatie (PR) afdelingen van bedrijven en organisaties. Als je goed omgaat met Social Media Marketing lukt het beter om het vertrouwen van (potentiële) klanten te behouden of voor je te winnen.

Voordelen van Social Media Marketing

  • Op Social Media staat altijd de meest actuele informatie. Door het grote aantal gebruikers is er   altijd wel iemand op de hoogte van de laatste  informatie. Dat geldt voor het neerstorten van een vliegtuig tot en met de nieuwste versie van de Apple iPhone.
  • De inhoud van Social Media websites is vaak gemakkelijk te verspreiden door middel van ‘Tweet button’ (Twitter), ‘Vind ik leuk knop’ (Facebook), ‘Share  button’ (Linkedin). Dat vergroot de mogelijkheden voor een ‘sneeuwbaleffect’ enorm.
  • Social Media platformen lenen zich goed om specifieke doelgroepen te  bereiken, zoals mensen met een specifieke hobby die je anders niet zou kunnen vinden.
  • Social Media zoals bijvoorbeeld Wikipedia (hier mag iedereen informatie toevoegen aan onderwerpen waar hij of zij iets van denkt te weten) zijn relatief  objectief. Juist omdat hier grote groepen mensen hun kennis ‘op loslaten’.
  • Zoekmachines als Google, Bing en Yahoo hechten steeds meer waarde aan Social Media Marketing. Vooral door de betrouwbaarheid die er door gebruikers aan wordt toegekend.

Nadelen van Social Media Marketing

  • Op Social Media kan alles door iedereen ‘gezegd’ worden. Dit kan heel  positief uitwerken maar brengt ook risico’s met zich mee. Collega’s, medewerkers, concurrenten of andere gebruikers kunnen uw organisatie ook slechte publiciteit bezorgen (zelfs al is dit onterecht).
  • Social Media Marketing is niet altijd betrouwbaar, mensen vinden het ook leuk om  geruchten te verspreiden zonder dat het waar hoeft te zijn. Op Twitter kunnen geruchten razendsnel verspreid worden.
  • Het effect van Social Media Marketing is lastig in harde cijfers te gieten. Dat maakt het lastig om de ROI (Return On Investment of Return On Internet) te berekenen. Toch organisaties zijn er steeds meer van doordrongen dat aanwezigheid op Social  Media een ‘must’ is.

Voor vragen of meer informatie over Social Media Marketing of over de diensten van Freezer Media kunt u vrijblijvend contact met ons opnemen. info@freezermedia.nl