Wat is Social Media

Social Media of sociale media is een verzamelbegrip voor internet marketing toepassingen (platformen) waar de gebruikers informatie met elkaar delen.

Social Media of sociale media is een verzamelbegrip voor internet-toepassingen (platformen) waar de gebruikers informatie met elkaar delen op een gebruiksvriendelijke en vaak leuke wijze. Veelal zonder tussenkomst van een professionele redactie.

Het gaat dan niet alleen om tekstuele informatie, maar ook geluid (podcasts en muziek) en beeldmateriaal (plaatjes, foto’s en video’s) worden gedeeld via Social Media.

De kern van Social Media is delen, delen, delen … en daarna pas ontvangen. Deze media stellen je in staat om te socialiseren met andere gebruikers.

Voorbeelden van Social Media platforms

De bekendste voorbeelden van grote internationale Social Media platforms (websites) zijn: Twitter, LinkedIn, Facebook, YouTube, Wikipedia, Google, Pinterest, Instagram, Foursquare en bijvoorbeeld Slideshare. In Nederland kennen we natuurlijk Hyves, Schoolbank, NuJij maar ook tweakers.net een heel succesvol ICT forum. Het zijn allemaal vrij jonge bedrijven waarvan Google met zijn ruim 12 jaar de oudste is, Twitter is bijvoorbeeld pas in 2006 opgericht.

Social Media is niet meer weg te denken in ons dagelijkse leven. Kijk maar!

Editie nummer 7 van de inmiddels wereldberoemde Socialnomics “Social Media Revolution” video van Erik Qualman

Hoe Social Media “werken”

Bij sociale media speelt de website bezoeker een centrale rol. De bezoeker zorgt voor een belangrijk deel voor de content van een website. Bij YouTube zijn dat filmpjes, bij Pinterest en Instagram zijn dat foto’s, op LinkedIn zijn dat profielen, discussies, banen etc. en op Twitter de zogenaamde ‘Tweets’. Op steeds meer platforms (bijvoorbeeld NuJij.nl) kan er gestemd worden en wordt de content op die manier gerangschikt.

Tot zover de media. Het sociale aspect van Social media zit hem vooral in de interactieve eigenschappen die Social Media hebben. De essentie van Social Media is dat je er informatie deelt over jezelf, over anderen of over een bepaald onderwerp. Op Social Media Platforms komen groepen mensen samen die op zoek zijn  naar de informatie die daar door hun ‘peers’ gedeeld wordt.

Naarmate we andere personen beter leren kennen neemt ook het vertrouwen verder toe, dat geldt zowel in de ‘echte wereld’ als in de virtuele. En dat heeft tot gevolg dat we aan de mening van iemand uit ons netwerk een grotere waarde toekennen dan aan die van een wildvreemde of van een organisatie (reclame). Het aloude principe mond-tot-mond reclame vindt op Social Media platforms aan de lopende band plaats. En dat hoeft niet altijd positieve reclame te zijn…

Sociaal dier

De mens is een ‘sociaal dier’ wat zoveel betekent dat mensen niet zonder andere mensen kunnen. We hebben elkaar nodig, het zit in onze genen. Dat verklaart dat Social Media sites zo populair zijn. We gaan er op zoek naar  andere mensen die op een bepaalde manier aan ons verwant zijn, dezelfde hobby, op zoek naar een date of nieuwe baan etc.

Het typische van Social Media is dat er een sneeuwbaleffect kan optreden. Als vanzelf vinden steeds meer mensen hun weg naar deze sites (zoals Facebook, Twitter, LinkedIn) omdat ze zien dat mensen die ze kennen er aanwezig zijn en dat maakt nieuwsgierig. Dit is het virale (“viral”) effect van Social Media. Dat maakt het mogelijk dat in korte tijd een enorme populatie gebruikers bereikt kan worden.

Meer weten over Social Media Marketing

Voor vragen of meer informatie over Social Media of over de diensten van Freezer Media kunt u vrijblijvend contact met ons opnemen. info@freezermedia.nl